Mi van a bodzában? Hogyan hat a bodza?

A fekete bodza (Sambucus nigra) levelét, virágát és termését egyaránt felhasználják gyógyászati célokra. Minden része értékes tápanyagok forrása.

  • Virága tartalmaz flavonoidokat, továbbá olyan antioxidánsokat mint a rutin, a kvercetin, és sambucin. Virágában is találhatóak illóolajok.
  • A levelekben pl. cseranyagok és glikozidok halmozódnak fel.
  • Termése gazdag szerves savakban (pl.: citromsav, ecetsav, almasav), vitaminokban (B, A, C) ásványi anyagokban (pl.: vas, kálium, magnézium stb.), és még rostokat is tartalmaz.

100 gramm fekete bodza energiatartalma nagyjából 73 kalória.

A Bodza legfontosabb tápanyagai a következők ⇒hatoanyag

Antioxidánsok – A fekete bodza erős antioxidáns hírében áll.

Antioxidáns hatásait a nagy számú flavonoidnak, és antocianinnak köszönheti. A bodza fogyasztásával támogatható a szabad gyökök elszaporodásának, illetve a gyökök hatására a szervezetben játszódó káros oxidatív reakciók szabályozása.

Kiemelendő, hogy a bodzát remek természetes rutinforrásként tartják számon. A rutin (a flavonoidok osztályába sorolható), vagy más néven P-vitamin a szív- és érrendszer számára hasznos vegyület: érerősítő hatású, jótékonyan hat a keringésre, ugyanakkor gyulladáscsökkentő hatása is ismert.

Vitaminok:

  • Az A-vitamin, vagy más néven retinol alapvetően a látás vitaminja, a szürkületi látást támogatja. Bőrápoló jelentősége is ismert: Támogatja a bőr szöveteinek megújulását, frissíti, feszesíti a bőrt.
  • A C-vitamin (aszkorbinsav) a szervezet alapvitaminja, az egészséghez nélkülözhetetlen, továbbá egyike az 5 legerősebb természetes antioxidánsnak. Aszkorbinsav szintetizálásra a szervezet nem képes, ezért táplálékokkal kell pótolnunk.
    A bodza önmagában is kiváló C-vitamin forrás, azonban a Sambucol fekete bodza alapú szirupok amellett, hogy maximálisan megőrzik a bodza tulajdonságait, további C-vitamin adagokkal vannak felturbózva, segítve ezáltal az immunrendszer további erősítését.
  • A B-vitaminok közül a B6 és B12 fajtákat kell kiemelnünk. Előbbi fontos koenzimek kiindulási anyaga, emésztésjavító tulajdonságú, immunerősítő jelentőségű, ugyanis szerepe van az aminosavak anyagcseréjében is.
    A B12-vitamin az agy és az idegrendszer kulcsfontosságú vitaminja.

Ásványi anyagok, mikro- és makrotápanyagok és rostok

A kategórián belül említést érdemel a vérképzésben alapvető vas, a sejtszintű működést, és számos enzim munkáját segítő kálium. Kimutatható a bodza bogyóiban a csontok és izmok építéséhez szükséges kalcium és magnézium jelenléte is.
A bogyók tartalmaznak energiát adó, emésztést serkentő rostokat is.

A bodza hatásairól ITT olvashat bővebben! >>>